Wereldvoedsel

Bacon uit de zee

Om de snel groeiende wereldbevolking adequaat te kunnen voeden, wordt de zee een steeds belangrijkere voedselbron. Als het aan Willem Sodderland (49) van start-up Seamore ligt, eet iedereen straks zeewier.

tekst: Redactie Grip op je Vermogen


Wat doet Seamore precies?

‘We hebben een missie: zeewier dagelijks op het menu. Dat doel willen we bereiken door een breed scala aan zeewierproducten op de markt te brengen. Sinds de oprichting van Seamore zijn we daarom druk aan het experimenteren. Dat heeft in eerste instantie geleid tot twee soorten producten: zeewier-tagliatelle en zeewierbacon. Anders dan de namenmisschien doen vermoeden, zijn deze artikelen compleet biologisch. Het zijn twee soorten zeewier die allebei een andere smaak en structuur hebben. Ze groeien ook op verschillende plaatsen. Zo komt de eerste uit de zee in de buurt van Ierland, de andere groeit vlak bij Bretagne.’


Wacht even: zeewierbacon?

Ja, zeewierbacon. Geloof het of niet, maar deze soort zeewier smaakt heel erg naar bacon. Bak je hem even in een beetje olie, dan krijgt hij dezelfde knapperige structuur. Zoiets geldt ook voor de zeewiertagliatelle. Dat is een prima vervanger voor standaardpasta’s op basis van tarwe. Mensen denken bij zeewier vaak aan iets zouts en glibberigs, maar dat is onterecht. De smaak van onze tagliatelle is heel neutraal. Je moet er een sausje bij maken, anders smaakt het gerecht te flauw. Net als gewone pasta dus.’

Hoe is het idee ontstaan?

‘Tijdens een vakantie op Ibiza bestelde ik ergens een zeewiersalade. Om het eens te proberen. Toen het gerecht voor me stond, kon ik het zeewier niet ontdekken. De chef legde uit dat de groene noedels op mijn bord het zeewier waren, dat als een soort pasta aan de rotsen groeit. Het smaakte heerlijk. Ik ben al heel mijn leven actief in de ondernemerswereld en houd van concepten die de markt in beweging brengen. En omdat mijn eerste ervaring met zeewier me zo goed beviel, ben ik me in het onderwerp gaan verdiepen. In no time was ik overtuigd van de voordelen van zeewier en kort daarna heb ik Seamore opgericht.’


Wat maakt zeewier zo bijzonder?

‘Allereerst is het ontzettend gezond. Zeewier zit bomvol mineralen, vitaminen en vezels. Het is ook een goede bron van omega 3, gezond vet. Niet onbelangrijk: zeewier is koolhydraatarm. En zoals gezegd vaak verrassend lekker. Neem nou bacon, bijna iedereen houdt van die smaak, maar we hebben steeds meer bezwaren tegen het productieproces van het vlees. Met onze zeewierbacon is dat probleem in één klap verholpen. De derde reden is duurzaamheid.’ >>

“'Zeewier is duurzaam, koolhydraatarm en zit bomvol mineralen, vezels en vitaminen'”

Willem Sodderland (rechts) van start-up

Seamore met een aantal van zijn medewerkers

Zeewiersalade met granaatappel

Duurzaamheid?

‘Absoluut. Ongeveer 70 procent van onze aarde wordt bedekt door oceanen, maar we halen er slechts 2 procent van ons voedsel uit. Dat is een nogal scheve verhouding. Het zou veel efficiënter zijn minder land en meer zee voor onze voedselproductie te gebruiken. Zeewier kan hier een grote rol vervullen. Ten eerste groeit het snel en je kunt vaak de hele plant eten. Dat zijn cruciale voordelen, zeker met een constant groeiende wereldbevolking. Als de zee een fundamentele bron van ons voedsel wordt, zullen we ook beter voor de zee moeten zorgen. Op dit moment voelen mensen die noodzaak niet, maar zodra vervuiling een probleem wordt voor onze voedselbehoefte, zullen we ons gedrag toch moeten aanpassen.’


Hoe gaan de zaken?

‘We boeken doorlopend vooruitgang. Onze producten zijn te koop in zes landen en liggen in de schappen van ongeveer negenhonderd winkels, waaronder zo’n tweehonderd filialen van Albert Heijn, Plus, Marqt en de winkels van Bbrood. Geen slechte score in nog geen drie jaar tijd. Maar er is nog veel winst te behalen. Omdat we nog geen enorm publiek bereiken, zijn onze producten redelijk duur. Je betaalt bijvoorbeeld € 3,95 voor vijf porties zeewierbacon. Wanneer we grotere hoeveelheden zeewier zouden kunnen oogsten, zouden onze productiekosten omlaaggaan, en dus ook de prijs van het eindproduct. Het is daarom zaak zo veel mogelijk mensen warm te laten lopen voor ons verhaal.’

Best duur inderdaad...

‘Ja, dat hoor je wel vaker, dat duurzaam en biologisch eten te duur is. Maar die gedachte komt voort uit een vertekend perspectief en een kapot voedselsysteem. We zijn vergeten wat het precies kost om gezond voedsel te produceren. Bedrijven houden hun voedselkosten kunstmatig laag door goedkope vulstoffen als zout en suiker toe te voegen. Als je een product "puur" wilt houden, kost dat automatisch meer geld. We zijn inmiddels zo gewend aan goedkope etenswaren dat we de werkelijke waarde van voedsel uit het oog hebben verloren.’


Wat zijn de uitdagingen?

‘Er wordt steeds minder gekookt. Mensen iets nieuws laten klaarmaken – zoals zeewiertagliatelle die je het best eerst even kunt weken en dan pas kookt – is al een obstakel. En het is best moeilijk mensen zo ver te krijgen dat ze zeewier gaan eten. Onze doelgroep is dus voorlopig behoorlijk beperkt. Denk aan vegetariërs en veganisten. Vandaar dat we proberen onze producten zo toegankelijk mogelijk te maken, door het gebruik van vrolijke verpakkingen, door kookvideo’s op onze website en door het bezoeken van grote foodfestivals.’


Toekomstplannen?

‘We willen steeds meer zeewierproducten in de schappen hebben. Ons doel is ongeveer elk halfjaar met iets nieuws te komen. Zo zijn er sinds kort ook zeewierwraps en zeewierbrood te koop. Zowel de wraps als het brood bestaan niet alleen uit zeewier, maar deels ook uit deeg. Omdat ze gedeeltelijk zijn gemaakt van bekende ingrediënten, verlaagt dat de drempel om ze te kopen. Dat hopen we tenminste, want dan is de weg vrij voor producten als zeewierchips en zeewierthee.’